Katarzyna Sotyn
Nowe towarzystwo dla koniakowskich koronczarek? Czyli o unijnej ochronie oznaczeń geograficznych produktów rzemieślniczych i przemysłowych
11.12.2025
własność intelektualna
Niedawno zajadaliśmy się rogalami świętomarcińskimi, a już wkrótce wyciągniemy z szafek świąteczną zastawę – być może z Bolesławca, Ćmielowa czy Chodzieży. Obecnie tylko jeden z tych polskich klasyków – rogal z Poznania – jest objęty unijnym systemem ochrony oznaczeń geograficznych. Czy wkrótce nasze rodzime portfolio oznaczeń geograficznych chronionych w UE znacznie się poszerzy? Z początkiem grudnia 2025 r. stało się to możliwe.
Czy oliwa może się kojarzyć z winem? Czyli kiedy można zarejestrować znak towarowy zawierający oznaczenie geograficzne
29.05.2025
własność intelektualna
Portugalskie przedsiębiorstwo zgłosiło do rejestracji w EUIPO słowny znak „Quevedo Port” – dla oznaczenia dwóch produktów: oliwy i wina. Sprzeciw wobec rejestracji tego znaku dla oliwy zgłosiła portugalska organizacja zrzeszająca producentów wina Porto, które jest chronioną nazwą pochodzenia. Mimo to EUIPO zarejestrował sporne oznaczenie. Dlaczego?
Zmiany w unijnym systemie ochrony oznaczeń geograficznych
20.03.2025
własność intelektualna
Temat oznaczeń geograficznych dotychczas był w szczególności bliski krajom takim jak Włochy czy Francja. Po ostatnich zmianach na szczeblu unijnym ciekawe perspektywy rozciągają się jednak także przed polskimi producentami. Poniżej o tym, czym są oznaczenia geograficzne, jak zmienił się w ostatnim czasie ich system ochrony oraz kto ma szansę na tych zmianach skorzystać.
Czego YouTube nie zdradzi o naruszycielu praw własności intelektualnej?
17.09.2020
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Dystrybutorzy filmowi od lat walczą z nielegalnym udostępnianiem filmów w internecie. Dochodzenie praw przed sądami utrudnia przede wszystkim specyfika funkcjonowania platform, na których filmy są udostępniane, w tym gwarantowana ich użytkownikom względna anonimowość. Trybunał Sprawiedliwości UE w najnowszym wyroku potwierdził, że ani YouTube, ani Google nie są zobowiązane do ujawniania szczegółowych danych pozwalających na identyfikację użytkowników, którzy naruszyli cudze prawa własności intelektualnej. Jakich danych? O tym dalej.