Dominika Kwiatkiewicz-Trzaskowska
          Kiedy dziennikarz narusza dobre imię spółki?        
        
          03.10.2019   
          własność intelektualna        
                  
            Szeroko rozumiana prasa korzysta z konstytucyjnej wolności wypowiedzi i realizuje prawo obywateli do rzetelnego informowania, kontroli i krytyki społecznej. Gdzie leży granica, której media nie mogą przekraczać, aby nie wchodzić w kolizję z cudzymi dobrami osobistymi? Czy dziennikarz może zawierzyć wiadomościom pochodzącym od osób trzecich i czy ciąży na nim obowiązek podawania informacji wyłącznie prawdziwych?          
               
      
          Louboutin obronił czerwoną podeszwę jako znak towarowy        
        
          26.07.2018   
          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Trybunał Sprawiedliwości uznał, że słynna czerwona podeszwa szpilek Christiana Louboutina nie składa się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru, a co za tym idzie spełnia wymogi, by zarejestrować ją jako znak towarowy. To ważna bitwa wygrana przez projektanta w wieloletniej już wojnie o czerwoną podeszwę.          
               
      
          Naruszenia dóbr osobistych w branży alkoholowej         
        
          07.06.2018   
          własność intelektualna        
                  
            Komercyjne wykorzystanie atrybutów osoby powszechnie znanej, lubianej lub zasłużonej pozwala przenieść na produkt pozytywne skojarzenia, buduje rozpoznawalność i umacnia popularność. Jest gwarantem najwyższej jakości i dobrego pochodzenia. Nazwisko i wizerunek, w szczególności nieżyjącej postaci historycznej, często goszczą na etykietach czy w reklamach alkoholi. Sobieski, Chrobry, Poniatowski, Jagiełło, Kazimierz Wielki i Pułaski spoglądają ze sklepowych półek, wespół z Chopinem, Ogińskim i Amundsenem. Czy użycie bez zgody atrybutu osoby trzeciej, także nieżyjącej, może stanowić naruszenie dóbr osobistych – a jeśli tak – to czyich i jakie konsekwencje się z tym wiążą? Odpowiedzi na te pytania nie zawsze są oczywiste.          
               
      
          Po konferencji INTA Designs 2018 – czyli dlaczego warto chronić wzory przemysłowe         
        
          29.03.2018   
          własność intelektualna        
                  
            Czasy, w których o wzorach przemysłowych nie myślano lub myślano w ostatniej kolejności, odchodzą do lamusa. Rola wzorów będzie wzrastała, dlatego warto uwzględniać je w portfolio praw własności intelektualnej. Takie jest podstawowe przesłanie konferencji INTA Designs 2018, która odbyła się 26-27 lutego 2018 r. w Londynie.          
               
      
          Klauzula napraw w sporach dotyczących części zamiennych        
        
          25.01.2018   
          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Czy najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczący klauzuli napraw daje większą swobodę producentom nieoryginalnych części zamiennych?          
               
      
          Pomysł na utwór czy utwór z pomysłem?        
        
          14.01.2016   
          własność intelektualna        
                  
            „Pomysły są powszechnym towarem. Zrealizowane – już nie”, miał powiedzieć Michael Dell, założyciel koncernu DELL. Być może właśnie w tym cytacie zawiera się sedno odpowiedzi na pytanie, kiedy koncepcja, np. pomysł biznesowy, może podlegać ochronie prawnoautorskiej. Ma to szczególne znaczenie w dziedzinach, w których to atrakcyjność pomysłu może zadecydować o sukcesie przedsięwzięcia.          
               
      
          Trzy pasy górą        
        
          25.06.2015   
          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Sąd odmówił rejestracji znaku przedstawiającego dwa równoległe pasy na obuwiu sportowym. Różna liczba pasów w zgłoszonym oznaczeniu nie wyklucza kolizji ze znakami towarowymi adidas przedstawiającymi trzy pasy.          
               
      
          Zwrot „w inny sposób narusza” jest wystarczająco precyzyjny?        
        
          26.02.2015   
          Trybunał Konstytucyjny, własność intelektualna        
                  
            Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zakazujący naruszania „w inny sposób” cudzych praw autorskich, jest zgodny z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP.          
               
      
          Master Cola, czyli Coca-Cola po arabsku         
        
          29.01.2015   
          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Oceniając podobieństwo znaków towarowych, należy brać pod uwagę także rodzaj pisma, jakim zapisano elementy słowne tych znaków. Tak orzekł Sąd w kolejnym wyroku dotyczącym renomowanych znaków towarowych          
               
      
          Kiedy wzór przemysłowy jest publicznie udostępniony?        
        
          20.02.2014   
          Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedział się w kwestii zakresu pojęcia publicznego udostępnienia niezarejestrowanego wzoru wspólnotowego.          
               
      
          Odpowiedzialność dostawców usług hostingowych w świetle projektowanych zmian        
        
          24.10.2013   
          nowe technologie, projekt, własność intelektualna        
                  
            Usługi świadczone przez podmioty transmitujące lub przechowujące cudze dane (intermediary service providers – ISP) to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów społeczeństwa informacyjnego.          
               
      
          Nie każda domena internetowa to znak towarowy        
        
          28.02.2013   
          spory sądowe, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna        
                  
            Sąd odmówił spółce Getty Images, Inc. zarejestrowania jako znaku towarowego oznaczenia tożsamego z jej domeną internetową PHOTOS.COM ze względu na brak charakteru odróżniającego oznaczenia.          
              