Przetargi publiczne: jak liczyć termin do wniesienia odwołania? | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Przetargi publiczne: jak liczyć termin do wniesienia odwołania?

Jeśli termin wniesienia odwołania przypada w sobotę, niedzielę lub święto, wykonawca może wnieść odwołanie w pierwszym dniu pracującym następującym po tym dniu.

Art. 182 p.z.p. określa terminy wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. W praktyce najczęściej terminy te wynoszą 10 lub 5 dni i są liczone od dnia powzięcia wiadomości o czynności zamawiającego, stanowiącej podstawę odwołania, czyli zasadniczo od przesłania informacji o czynności zamawiającego, od publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo w Biuletynie Zamówień Publicznych, od zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej albo od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania.

Odwołanie wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Odwołujący musi też pamiętać, aby uprzednio przesłać kopię odwołania zamawiającemu w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem terminu do wniesienia odwołania. Dowód doręczenia kopii odwołania zamawiającemu dołącza się do odwołania.

W przypadku postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą dla zachowania terminu wniesienia odwołania – inaczej niż w sprawach sądowych – nie wystarcza złożenie pisma w placówce pocztowej. Oryginał odwołania musi fizycznie znaleźć się w Krajowej Izbie Odwoławczej przed upływem terminu do wniesienia odwołania. W praktyce oznacza to złożenie odwołania w biurze podawczym w godzinach pracy Izby bądź też skorzystanie z podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Kwalifikowany podpis elektroniczny nie jest zbyt popularny, a jego uzyskanie wiąże się z pewnym wysiłkiem organizacyjnym i kosztowym, wobec czego dla wykonawcy, który nie dysponuje takim podpisem, raczej nie jest celowe wyrabianie go na potrzeby konkretnego odwołania. Warto w tym miejscu podkreślić, że w opublikowanej niedawno Białej Księdze Zamówień Publicznych, będącej sprawozdaniem z konsultacji z uczestnikami systemu zamówień publicznych poświęconych ocenie funkcjonowania prawa zamówień publicznych w Polsce,  Ministerstwo Gospodarki słusznie postuluje wprowadzenie możliwości wnoszenia odwołania oraz przystąpienia drogą elektroniczną podmiotom posiadającym zaufany profil e-PUAP. Uzyskanie statusu zaufanego użytkownika e-PUAP jest bezpłatne i nie wiąże się z większymi uciążliwościami, można się więc spodziewać, że wprowadzenie takiego rozwiązania zwiększy liczbę odwołań wnoszonych elektronicznie. Taki sposób wnoszenia odwołania ma tę zaletę, że odwołujący nie jest ograniczony godzinami pracy urzędu, a może wnieść odwołania do końca dnia terminu (przed północą).

W praktyce obliczenie terminu wniesienia odwołania powinno być proste. Jeżeli na przykład termin wniesienia odwołania wynosi 10 dni, a odwołującemu doręczono informację o odrzuceniu jego oferty 17 marca (w tym roku we wtorek), to powinien złożyć odwołanie w terminie do 27 marca (piątek). Jeżeli jednak bieg terminu na wniesienie odwołania zaczyna się w środę i wynosi 10 dni, to upłynie on sobotę. W sobotę biuro podawcze Krajowej Izby Odwoławczej jest nieczynne: czy w takim razie odwołujący musi się pospieszyć i odwołać się w piątek? Nie.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, EURATOM) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r., określającym zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów, za dni robocze uważa się wszystkie inne dni niż ustawowo wolne od pracy, niedziele i soboty. Z kolei w przypadku, gdy ostatni dzień okresu wyrażonego inaczej niż w godzinach jest dniem ustawowo wolnym od pracy, niedzielą, lub sobotą (czyli jest dniem nieroboczym), to zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia nr 1182/71 termin ten kończy się następnego dnia roboczego.

Wynikająca z cytowanego rozporządzenia nr 1182/71 zasada zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych ma zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Jeżeli zatem termin na wniesienie odwołania upływa w sobotę, wykonawca może wnieść odwołanie w poniedziałek. A jeżeli termin na wniesienie odwołania upływa w Wielką Sobotę, odwołanie można wnieść we wtorek, który jest pierwszym dniem pracującym po Świętach Wielkanocnych.

Dodatkowo warto wyjaśnić, że rozporządzenie nr 1182/71 jest stosowane bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed przepisami o obliczeniu terminów zawartymi w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z treścią unijnych dyrektyw zamówieniowych (obecnie jeszcze dyrektywy klasycznej nr 2004/18/WE oraz dyrektywy sektorowej nr 2004/17/WE) w celu wyznaczenia terminów określonych w dyrektywach należy stosować rozporządzenie Rady nr 1182/71 (odpowiednio: motyw 50 i 57 preambuły dyrektyw). Ponieważ art. 14 ustawy Prawo zamówień publicznych odsyła do Kodeksu cywilnego wyłącznie wówczas, gdy przepisy ustawy nie stanowią inaczej, a sposób obliczania terminów jest wprost uregulowany w przepisach o zamówieniach publicznych, to odesłanie do Kodeksu cywilnego nie znajduje tutaj zastosowania.

Anna Prigan, praktyka infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP kancelarii Wardyński i Wspólnicy