Gabriela Kobyłecka
Historie z KIO: żądanie dodatkowych dowodów to nieuzasadniona bariera w waloryzacji wynagrodzenia
20.06.2024
zamówienia publiczne, Krajowa Izba Odwoławcza
Ostatnie dwa lata na rynku zamówień publicznych nie należały do najspokojniejszych. Pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie spowodowały stały i dynamiczny wzrost cen materiałów i usług oraz przerwanie łańcuchów dostaw, co przełożyło się na rekordowe wskaźniki inflacji i niespotykany wcześniej wzrost wynagrodzeń. W obliczu tak trudnej i tak bezpośrednio oddziałującej na rynek sytuacji ekonomicznej wykonawcy stanęli przed trudnym zadaniem doprowadzenia do waloryzacji swoich kontraktów. Oczekiwaniom rynku niekiedy wychodzi naprzeciw Krajowa Izba Odwoławcza. W bardzo istotnym wyroku KIO 3389/23 z 28 listopada 2023 r. Izba wskazała, jakie cechy powinna mieć oraz jak powinna wyglądać skuteczna, a więc i precyzyjna, klauzula waloryzacyjna.

Historie z KIO: kwoty za zamówienie podstawowe i opcjonalne powinny być określone jednoznacznie
21.03.2024
Krajowa Izba Odwoławcza, zamówienia publiczne
Niekiedy już przed otwarciem ofert zamawiający zna kwotę, jaką przeznaczy zarówno na zamówienie podstawowe, jak i na zamówienie opcjonalne. Jak powinien oznaczyć te kwoty w informacji o kwocie przeznaczonej na sfinalizowanie zamówienia? Kiedy postępowanie zostanie unieważnione na podstawie art. 255 pkt 3 p.z.p., jeśli zamówienie przewiduje prawo opcji? Na te i na wiele innych pytań odpowiada Krajowa Izba Odwoławcza w najnowszym wyroku KIO 713/23.

Proponowane zmiany w przepisach o transporcie kolejowym
03.11.2022
infrastruktura, projekt
Łatwiejsze uzyskiwanie decyzji lokalizacyjnych dla inwestycji kolejowych, łatwiejsza rozbudowa centrów logistycznych i bocznic kolejowych na terenach kolejowych oraz bezpieczniejsza podróż pociągiem. Takie mają być skutki szykowanej nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.
